Nightly demons.

Kategori: vardag

Aldrig ska man vara säker på att de har försvunnit.
För när allt återgått till det normala, 
eller ersatt av något nytt är nog sättet att formulera det på.
Så kommer de tillbaka,
med ny kraft.
 
Jag är egentligen ingen hatisk människa,
inte ens när jag har anledning till att hata.
Men ingen kan förstå, 
för ingen var där,
utom vi.
 
Vi är de enda som kände det där
just då.
Kanske är det just därför situationen korrupterade.
Det är därför jag regarerar så starkt på ett par ord
som jag inte behövde höra.
Det finns bara en som kan förklara.
Den enda jag inte kan prata med.
 
Jag förstår varje myt, novell och roman 
om de nattliga demonerna.
Vissa kallar de vampyrer
som om natten suger livet ur folk,
andra varulvar
som i månljus förvandlas in till ett otäckt monster.
 
Jag kallar det ingenting, 
men jag vet känslan.
Jag har mått musten ur sugen och
träffat monstret.
 
276 dagar av ovisshet,
början på oändligheten.
Eller så gör jag ett halsband av vitlök,
ser till att det inte är fullmåne och ger
ett sista försök bekämpa
det som jagad mig så många mörka nätter.
 
Fast jag slår nog bara igen laptopen,
lägger huvudet mot kudden,
låter taknarna ta över
och förhoppningsvis försvinner de
när dagen åter gryr.
Då fortsätter vardagen och
jag är fri.
Tids nog tar nya änglar och demoner över,
tills något händer och han
kommer tillbaka med ny kraft. 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: