Lactofree.

Kategori: vardag

Detta är ett inlägg om mjölk.
Sitter och äter min morgongröt och fick en tanke i huvudet. Köpte laktosfri mjölk här i UK för första gången för några dagar sedan, efter att jag haft lite för mkt problem men magen senaste tiden. Den laktosfria mjölken här innehåller 40 kcal per 100 ml, vilket jag la märkte till är lägre än vanlig mjölk, insåg sedan att det är självklart att den laktosfria har ett lägre kalorivärde eftersom att laktos är mjölksocker och när det tas bort måste kalorierna bli mindre. I vanliga fall köper jag fat-free mjölk som är perfekt i smaken för mig som är lite småkräsen på mjölk (den har mildare smak och vattning i konsistensen). Tyvärr har de bara mellanmjölk i låglaktos i detta land, suger lite, men jag får stå ut med mjölksmaken för att slippa gå omkring och fisa och se gravid ut. Pluset är ju i alla fall att jag inte får i mig mer kalorier av att bya ut min fat-freea mjölk mot låglaktosen!
BTW - Det är Arla som säljer min lactofree, Arla är ju svenskt eller hur? Jag var tvungen att dubbelkolla och från och med 2000 då de slogs ihop med Danska MD foods, ligger inte ens huvudkontoret i Svergie längre.. Jag kommer i alla fall alltid tänka på mitt kära Svearike när jag ser Arla logon.

Kommentarer

  • Catte säger:

    Haha du är så söt som MÅSTE kolla upp om det är så att det är svenskt!

    2011-11-29 | 15:36:27
    Bloggadress: http://catrinre.blogg.se/

Kommentera inlägget här: