min typ pojkvän

Kategori: vardag

Vi människor är otroligt bra på att kategorisera saker, suprise? Troligtvis inte. Vet inte riktigt hur jag ska förklara det när folk frågar eller när jag ska beskriva personen, det blev helt enkelt min typ pojkvän. Men det betyder inte att jag har typ bästa vänner heller, utan de är ju verkligen mina bästa vänner. Å andra sidan kan man ha typ kompisar (bekanta eller ovänner). Jag hatar allt ska vara katigoriserat, svårt att bara ha folk i ens närhet som man brukar träffa, de har ju namn så varför kalla dem för något annat?

Dubbelmoral som vanligt eftersom att jag gillar att kategorisera.

Kommentarer

  • MJ säger:

    Haha åh älska detta inlägg jue!

    Anledningen, enligt mig, till varför vi nehöver kategorier, titlar, benämningar är för att vi skall veta hur vi skall bemöta människor. Det kanske är falskt, men det är för att vårt sociala spel ska fungera. Exempelvis, om P är tillsammans med J som jag verkligen ogillar starkt, så väljer ju jag att inte säga något elakt om J till P eftersom J är hennes pojkvän. Allt för att jag skall slippa en obehaglig situation. Om det är typ din pojkvän, vet jag att jag inte behöver fråga mera utan kan låta samtalet vara, och vad ni har och inte har bero.

    Hur som haver, ur min egna psykologiska tolkning tror jag att vi behöver kategoriseringar och benämningar lik väl som vi behöver att kvinnor och män är olika och att olika människor har olika uppgifter. Ber lite grand om ursäkt för denna massiva kommentar som typ inte bidrar med så mycket till världen.

    2010-05-25 | 00:02:34
    Bloggadress: http://alexandra.fashionblogg.se

Kommentera inlägget här: