Aftonbladet, Dagens industri, Norrtälje tidning och Östersunds posten - tidningar som inte bryr sig.

Kategori: vardag

Senaste åren har unga företagare och unga entreprenörer uppmärksammats mycket i media. Exempelvis var Tappa inte bort mig UF och Soadasdeam UF på nyhetsmorgon inför SM i företagsamhet. Nästan alla som jag träffat tycker Ung företagsamthet är häftigt och uppmuntrar oss som gör UF. Även media rosar unga entreprenörer.

Vad hände då med media när det största eventet i Sverige för unga entreprenörer ägde rum? Extremt få av dem brydde sig. Norrtälje tidining har tidigare skrivit om UF företag i kommunen men när en av deras ungdommar åker iväg på Emax är det totalt ointressant. Jag blir förbannad. Samma sak när jag pratade med Dagens industri som verkligen borde värna om unga entreprenörer och uppmärksamma ett event som Emax, hände ingenting.

Det var en mediatävling på Emax där alla vi delatagare var med i och den som synts i flest medier under Emax-veckan vann ett pris. Jättekul tänkte jag, vem vill inte synas liksom? Så jag satte mig ner och ringde runt till de nämnda tidiningarna åvan, pratade med någon på alla och de sa att de skulle återkomma. Gjorde de det? Nej, självfallet inte. Det är tråkigt att Emax inte är så känt, för att det är ett fantastiskt event som öppnar dörrar och inspirerar. Jag önskar att fler fick åka dit för att knyta kontakter samt få en fantasktisk upplevelse. Och det är genom media som jag kan sprida ordet om att Emax existerar och vad Emax gett mig och kan ge andra.

Jag är besviken på Sveriges medier. Jag är arg. Jag tycker att de uppmärksammar fel saker. Att skriva om exempelvis Prinsessan Madelende när hon är hjärtekrossad, att hänga ut henne de tycker de är rätt men att skriva om något som kan upplysa ungdomar om något som kan ge dem väldigt mycket det ignonerar de.

Jag hoppas att media skärper sig och fortsätter att uppmärksamma enterprenörskap och ung företagsamhet, för vi ungdommar är jäkligt duktiga, vi är Sveriges framtid, när media fattar de kanske de inser att event som Emax är värt att uppmärksamma.

Kommentarer


Kommentera inlägget här: